Marketing jest jednym z tych sektorów, który rozwija się niezwykle dynamicznie. Pomimo tego, że pracownicy w tym zawodzie są poszukiwani, to jednak przedsiębiorcy nie zatrudniają pierwszej lepszej osoby. Stawiają najczęściej nie tylko na tych, którzy mają wiedzę i doświadczenie, ale też na osoby, które potrafią się wykazać kreatywnością w rozwiązywaniu problemów. Zatem jak zacząć w marketingu – najlepiej od szkoleń, praktyk i staży.
Wykształcenie marketingowe – czy jest na wagę złota?
Można zauważyć, że uczelnie wyższe oferują coraz więcej specjalizacji, które mają związek z marketingiem. Można zdecydować się na kierunek marketing i public relations, czy też na zarządzanie i marketing w biznesie. Co można się na nich dowiedzieć – przede wszystkim jak rozmawiać z klientem, a także poznać wszelkie zagadnienia związane z marketingiem tak od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Studenci mogą także dowiedzieć się jak tworzy się wizerunek marki, jak wdrażać nowe technologie w marketingu, czy jak przeprowadzać analizy.
Wiedza jest z zakresu marketingu jest niezwykle potrzebna, dlatego też jeśli chcesz pracować w tym zawodzie, rozważ skończenie studiów licencjackich, magisterskich, czy podyplomowych na jednym z dostępnych kierunków marketingowych. Musisz jednak pamiętać o tym, że sam dyplom nie wystarczy.
Nawet jeśli już posiadasz kierunkowe wykształcenie, wciąż możesz mieć problem ze znalezieniem zatrudnienia. Może się bowiem okazać, że zwyczajnie nie masz do tego smykałki, bądź też nie jesteś na bieżąco z najnowszymi trendami. Nierzadko zdarza się, że ci, którzy są rozchwytywani, wcale nie mają kierunkowego wykształcenia. Co więc się jeszcze liczy?
Jak zacząć pracować w marketingu? Walory profesjonalnego PR-owca
Bez wątpienia, żeby zacząć pracować w marketingu, musisz posiadać podstawową wiedzę, czyli tak zwaną „bazę”. Jest to zakres umiejętności, które zdobywa się nie tyle na studiach, czy z książek, co poprzez specjalistyczne kursy. Niezwykle istotne jest to, by obserwować na bieżąco wydarzenia i zmieniającą się koniunkturę. Samodzielnie zatem trzeba mieć na uwadze to, co zmienia się w danym środowisku, czy też w naszym bezpośrednim otoczeniu. By móc wyciągać odpowiednie wnioski, trzeba umieć analitycznie myśleć.
Musisz mieć tę świadomość, że marketing nie zmyka się w ramach reklamy. Niezbędna jest umiejętność myślenia do przodu, a także dokonania rzetelnej i chłodnej kalkulacji, co się może sprzedać, a co już niekoniecznie. Dobry marketingowiec będzie potrafił tak przedstawić produkt, bądź usługę, że zechce ją mieć praktycznie każdy. Przyda ci się więc i wiedza z zakresu sprzedaży, i wiedza z zakresu rachunkowości. Marketingowiec nie jest więc humanistą.
Nie można też zapomnieć o kreatywności – jeśli nie masz w sobie tej cechy, nie powiedzie ci się w marketingu. Bardzo ważną umiejętnością jest zrozumienie grupy docelowej, której chcesz sprzedać konkretny produkt, bądź usługę. Musisz potrafić wejść z nią w interakcję, zaciekawić ją ofertą, wyjść naprzeciw jej oczekiwaniom. Pracując w marketingu, musisz liczyć się z tym, że codziennie będziesz zmagać się z trudnymi sytuacjami, że codziennie będziesz musiał wykazać się elastycznością i wyobraźnią, by przekonać klienta do zakupu towaru, bądź usługi.
Jak zdobyć doświadczenie, czyli praktyki, kursy i szkolenia
Pracę w marketingu najlepiej zacząć od zdobycia doświadczenia. W przyszłości twoi pracodawcy będą ci zlecać pracę przy dużych projektach, dlatego będą chcieli, by wcześniej zaangażował się w kampanie znanych marek. Jednak jak to jest możliwe, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem – warto o tym pomyśleć już na etapie studiów, biorąc udział w praktykach i stażach. Niezależnie od tego, czy będą one płatne, czy nie, jest to doskonała inwestycja na przyszłość, zwłaszcza, jeśli możesz odbyć staż w większej agencji marketingowej.
Branża marketingowa to ta dziedzina, która wymaga od ciebie ciągłego poszerzania swoich wiadomości. Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, musisz uczestniczyć w kursach, szkoleniach, czy w konferencjach marketingowych. Zdobędziesz dzięki nim cenną wiedzę praktyczną, a ta jest podstawą w tym zawodzie.
Atrakcyjne CV i pomyślna rozmowa kwalifikacyjna
Jeśli już uda Ci się znaleźć interesujące Cię ogłoszenie o pracę w marketingu, ważna jest odpowiednia prezentacja swojej osoby. Twoje CV jest, podobnie jak list motywacyjny, Twoją wizytówką, jednak pamiętaj o zasadzie, że czasem mniej znaczy więcej. CV powinno przedstawić Cię jako osobę, która ma już znaczne doświadczenie w marketingu.
W czasie rozmowy kwalifikacyjnej bądź otwarty, pewny siebie, a także odporny na stresujące sytuacje. Spodziewaj się pytań dotyczących agencji marketingowej, jak i firmy. Jeśli chodzi o to, jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną, to wciąż wskazany jest strój klasyczny, czyli elegancki garnitur. W ten sposób podkreślisz swój profesjonalizm, odpowiedzialność i sumienność.