Reklama zewnętrzna i jej formy
Biznes codzienny

Reklama zewnętrzna i jej formy

Zwana marketingiem „outdoor” lub „out of home”, reklama zewnętrzna przyciąga uwagę i promuje markę w przestrzeni publicznej. Materiały reklamowe pojawiają się m.in. na ulicach, w komunikacji publicznej, w lokalach usługowych i sklepach. W poniższym artykule omówiono kwestię tego, jakiego typu reklamy zewnętrzne są najskuteczniejsze i najchętniej wykorzystywane przez reklamodawców.

Charakterystyczne cechy reklamy zewnętrznej

Najważniejszą cechą, jaką powinna posiadać każda reklama zewnętrzna, jest z pewnością zwięzłość. Przekaz powinien być krótki, składać się z pojedynczych zdań, a nawet ich równoważników, elementów graficznych oraz zdjęć lub krótkich filmików. Celem reklamy tego rodzaju jest przeważnie zaciekawienie odbiorcy, zaintrygowanie go tematem. Dlatego też często w przestrzeni publicznej możemy trafić na nieoczywiste reklamy, poruszające jakąś kwestię, której jednak nie wyjaśniają. Dopiero w kolejnych częściach kampanii pojawiają się plakaty, filmy, czy prezentacje, które są rozwinięciem tematu.

Dzisiaj nie można już powiedzieć, że reklama zewnętrzna jest nudna. Niegdyś były to głównie plakaty, dzisiaj coraz częściej pojawiają się prezentacje multimedialne, filmy, czy hasła wyświetlane na ścianach budynków. W marketingu outdoorowym powszechnie wykorzystuje się również technologie 3D oraz wiele innych nowoczesnych rozwiązań. Reklamy konstruowane są tak, aby przyciągać uwagę przechodniów, pasażerów komunikacji publicznej oraz kierowców.

Reklama zewnętrzna i jej formy

Popularne typy reklamy zewnętrznej

Dobrze wykonana reklama zewnętrzna jest treściwa, krótka, rzucająca się w oczy i zapadająca w pamiętać. Twórcy reklam starają się sprostać powyższym wymaganiom, wykorzystując rozmaite formy przekazu. Za najpopularniejsze nośniki reklam zewnętrznych należy uznać:

  • Bilboardy – pojawiają się na budynkach, nie brakuje również tablic wolnostojących. Są to niezwykle popularne nośniki reklamowe, wszechobecne w miastach, jak i poza nimi, najczęściej przy ruchliwych drogach. Warto wskazać na różnorodność bilboardów. Określa się tak zwykle plakaty na dużych tablicach umieszczonych zwykle na wysokości kilku metrów. Jednak również nowoczesny ekran LCD, wykorzystywany do prezentacji multimedialnych oraz emisji krótkich filmów reklamowych w przestrzeni publicznej, śmiało można nazwać rodzajem bilboardu.

  • Plakaty – pierwotna forma reklamy zewnętrznej, która nie traci na popularności. Plakaty są niemal wszechobecne, pojawiają się na słupach, drzewach oraz w komunikacji publicznej. Lokalizacja plakatów jest niezwykle istotna. Przykładowo, umieszczając je w odpowiednich liniach tramwajowych czy autobusowych, lokalny usługodawca może skierować przekaz do określonej grupy docelowej.

  • Projekcje multimedialne – zwłaszcza w dużych miastach coraz częściej pojawiają się reklamy zewnętrzne w formie projekcji na budynkach lub podłożu. Czasami są to nieruchome napisy lub obrazy, można jednak trafić również na reklamy ruchome. Ta nowoczesna forma marketingu zyskuje na popularności ze względu na to, iż trudno nie zauważyć jej przekazu, a przecież w reklamie zewnętrznej chodzi głównie o przyciągnięcie uwagi odbiorców.

  • Ulotki reklamowe – znajdują się na pograniczu reklamy zewnętrznej i wewnętrznej. Co prawda te przenośne plakaty rozdawane są w przestrzeni publicznej, jednak odbiorcy często zapoznają się z przekazem dopiero w domu. Ulotka to skuteczna forma reklamy, która może zawierać bardzo zwięzłą treść przykuwającą uwagę lub szczegółowy przekaz, umożliwiający bliższe zapoznanie się z daną marką.

Reklama zewnętrzna cieszy się popularnością od niepamiętnych czasów. Śmiało można stwierdzić, iż jest to wręcz najbardziej pierwotna forma reklamy. Pomimo rozwoju takich mediów, jak telewizja, radio, czy internet, obecność marki w przestrzeni publicznej nadal jest niezwykle ważna. Widać to wyraźnie po ilości materiałów reklamowych, na które możemy się natknąć na ulicy, w sklepach, czy w komunikacji publicznej.

Reklama zewnętrzna i jej formy

 

Zobacz więcej podobnych postów