Dzisiejsze reklamy są niezwykle zróżnicowane, i to nie tylko pod względem treści, ale również formy. Olbrzymie pole do popisu dał reklamodawcom rozwój internetu, jednak nadal niezwykle istotne są reklamy w telewizji czy radiu. Ponadto, na niespotykaną nigdy wcześniej skale stosowana jest również wszechobecna reklama zewnętrzna. Na czym polega i jaka powinna być skuteczna reklama w przestrzeni publicznej? Czym tak naprawdę jest reklama zewnętrzna?
Reklama zewnętrzna – co to takiego?
Mianem reklamy tego typu określa się niespersonalizowany przekaz udostępniany w przestrzeni publicznej. Mowa tu zatem o banerach reklamowych, treściach na słupach ogłoszeniowych, czy też o mniej standardowych formach reklamy, jak na przykład konstrukcje trójwymiarowe. Do grupy reklam zewnętrznych nie można natomiast zaliczyć promocji w mediach tradycyjnych, takich jak telewizja, czy radio. Dostępne tam treści spełniają warunek braku personalizacji oraz docierają do milionów odbiorców, nie są jednak emitowane w przestrzeni publicznej. Również promocja w internecie nie może zostać nazwana reklamą zewnętrzną, ze względu na brak emisji publicznej. Treści w internecie są również mocno spersonalizowane pod kątem potrzeb i preferencji poszczególnych użytkowników.
Skuteczna reklama w przestrzeni publicznej
Jeżeli reklama zewnętrzna ma być skuteczna, musi spełniać szereg warunków. Kwestią kluczową jest chwytliwy przekaz. Musi być on prosty, a jednocześnie treściwy, aby zapadał w pamięć odbiorców. Zbyt długie i skomplikowane treści nie tylko nie zostają zapamiętane, ale często nawet nie są czytane przez odbiorców. Z drugiej strony przekaz musi być na tyle rozbudowany, aby odbiorca wiedział, czego dotyczy reklama.
Należy również pamiętać o zapewnieniu widoczności reklamy. Niezwykle istotne jest znalezienie odpowiedniej lokalizacji. Reklamodawcy najchętniej zamieszczają materiał w miejscach często uczęszczanych przez przechodniów lub też przy ruchliwych drogach. Jednak nawet doskonała lokalizacja nie zapewni sukcesu, jeśli reklama będzie źle wykonana. Niezwykle istotna jest wysoka jakoś wydruku. W czasach telewizorów 4K i zdjęć w HD jesteśmy przyzwyczajeni do najwyższej jakości obrazu. Tym samym mniej wyraźne reklamy uznawane są nieestetyczne i zupełnie nie przyciągają wzroku odbiorców. Z pewnością nie bez znaczenia jest również kolorystyka i układ reklamy. Z jednej strony materiały reklamowe powinny być wyraziste, z drugiej nie mogą być napastliwe. Ponadto, kolorystyka powinna być dopasowana do reklamowanego produktu lub usługi.
Powstanie artykułu wspierał portal reklama.pl, zawierający ogłoszenia usługodawców, w których ofercie znajduje się reklama zewnętrzna.