Definicja marketing mix jest bardzo prosta. Chodzi tutaj o umieszczenie odpowiedniego produktu lub ich kombinacji w odpowiednim miejscu, we właściwym czasie i za dobrą cenę. Aby zrobić to prawidłowo, musisz dokładnie znać każdy element biznesplanu. Marketing to funkcja biznesu, która określa potrzeby konsumenta. Określa również rynki docelowe. Wybiera odpowiednie produkty i usługi dla grup docelowych. Ponadto obejmuje promocję oferty.
Produkt
Został zbudowany lub wyprodukowany, aby spełnić określone potrzeby grupy docelowej. Może być materialny lub niematerialny. Produktem może być zarówno towar, jak i usługa. Zanim wprowadzisz go na rynek, powinieneś przeprowadzić dokładne badania dotyczące cyklu życia produktu.
Warto pamiętać, że każdy produkt ma określony cykl życia, obejmujący następujące fazy: wprowadzenie na rynek, wzrost sprzedaży, dojrzałość rynkowa i spadek sprzedaży. Powinieneś na nowo odkryć swoje produkty, aby stymulować większy popyt po osiągnięciu ostatniej fazy. Możesz poszerzyć obecny asortyment poprzez dywersyfikację kolekcji. Zastanów się, co powinieneś zrobić, aby zaoferować lepszy produkt potencjalnym klientom niż konkurencja.
Cena
Jednym z kluczowych elementów marketing 4p jest cena.To w zasadzie kwota, którą klient płaci, aby cieszyć się danym produktem. Jest to bardzo ważny element planu marketingowego, ponieważ określa zysk i przetrwanie firmy.
Dostosowanie ceny ma duży wpływ na całą strategię marketingową. Wpływa również znacząco na sprzedaż i popyt na produkt. Ustalenie właściwej ceny stanowi nie lada wyzwanie. Jeśli firma pojawiła się na rynku i nie zdążyła jeszcze wyrobić sobie renomy, jest mało prawdopodobne, aby potencjalni klienci zapłacili wysoką cenę. Z biegiem czasu może podnieść ceny, jednak nie powinna tego robić na samym początku. Z drugiej jednak strony zbyt niska cena może być postrzegana przez klientów jako oznaka kiepskiej jakości produktu. Koniecznie sprawdź ceny konkurencji. Możemy wyróżnić trzy główne strategie cenowe:
- ceny penetracji rynku,
- ceny rynkowe,
- neutralne ceny.
Miejsce
Ulokowanie lub dystrybucja jest niezwykle istotną częścią marketing mix. Powinieneś pozycjonować lub dystrybuować produkt w miejscu dostępnym dla potencjalnych nabywców. Kluczem jest tutaj dogłębne zrozumienie rynku docelowego. Poznaj potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów. Zobacz, w jaki sposób najczęściej komunikują się z firmami działającymi w Twojej branży.
Istnieje wiele strategii dystrybucji, w tym:
- intensywna dystrybucja,
- ekskluzywna dystrybucja,
- dystrybucja selektywna,
- franczyza.
Promocja
Jest bardzo ważnym elementem marketingu, ponieważ może zwiększyć rozpoznawalność marki i sprzedaż. Składa się z różnych elementów, takich jak: organizacja sprzedaży, public relations, reklama i wyprzedaż.
Dużą popularnością cieszą się reklamy telewizyjne, radiowe, internetowe oraz media drukowane. Public relations obejmuje komunikaty prasowe, oferty sponsorskie, wystawy, seminaria, konferencje i eventy. Rekomendacje również są cennym sposobem promocji produktu.