Robiąc zakupy w pospiechu bardzo często okazuje się, że kupiliśmy coś pod wpływem impulsu lub zakupiony przedmiot nie spełnia naszych oczekiwań. W niektórych sytuacjach możemy skorzystać z prawa do jego zwrotu i tym samym odzyskać zapłacone pieniądze. Kiedy jest to możliwe i ile czasu mamy na odstąpienie od umowy oraz oddanie zbędnych nam przedmiotów?
Zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym
W przypadku dokonania zakupu przez Internet możliwy jest zwrot towaru bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia otrzymania przesyłki. Jest to podyktowane prawem każdego konsumenta do osobistego obejrzenia oraz oceny zakupionych artykułów, co możliwe jest jedynie w chwili ich fizycznego otrzymania do rąk własnych.
Aby odstąpić od umowy sprzedaży i uzyskać zwrot pieniędzy wystarczy pisemnie lub ustnie poinformować sprzedawcę o chęci dokonania zwrotu i odesłać na własny koszt zakupiony towar. Sprzedający ma obowiązek przyjęcia jego zwrotu oraz oddania kupującemu pieniędzy.
Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
Nieco inaczej przedstawia się sytuacja, kiedy chcemy dokonać zwrotu towarów zakupionych w sklepie stacjonarnym. Na miejscu mamy bowiem możliwość dokładnego obejrzenia zakupionych przedmiotów oraz oceny ich przydatności. Ustawodawca nie przewiduje więc prawnego obowiązku przyjęcia przez sklep towarów zakupionych stacjonarnie.
Warto jednak wiedzieć, że możliwość zwrotu zależy od indywidualnej polityki każdego sklepu. Wiele z nich wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów pozwala bowiem na dokonanie zwrotu w określonym terminie, który może wahać się od 7 dni do nawet kilku miesięcy. Przed dokonaniem zakupu warto więc dowiedzieć się, jak dany sklep traktuje zwroty i w jakim terminie należy ich dokonać.
Zwrot towaru zakupionego od osoby prywatnej
Robiąc zakupy przez Internet, a w szczególności korzystając z popularnych portali ogłoszeniowych i aukcyjnych, może zdarzyć się także tak, że dokonamy zakupu nie od firmy, lecz od osoby prywatnej, która dokonuje sprzedaży swoich własnych przedmiotów. Czy w takiej sytuacji również mamy prawo do 14-dniowego odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży?
Niestety nie. Prawo przewiduje bowiem możliwość dokonania zwrotu zakupionego na odległość towaru jedynie w sytuacji, kiedy sprzedawca prowadzi działalność gospodarczą. W przypadku dokonania zakupu od osoby prywatnej to, czy przyjmie ona nasz zwrot, zależy więc od jej dobrej woli.
Jakich formalności należy dopełnić, aby skutecznie zwrócić towar?
Decydując się na zwrot towaru należy pamiętać o tym, że towar musi być nowy oraz pozbawiony wszelkich śladów użytkowania. W celu dokonania zwrotu należy poinformować sprzedawcę o swoim zamiarze wypełniając formularz na stronie internetowej sklepu lub wysyłając własne oświadczenie o odstąpieniu od umowy na adres sprzedawcy. W przypadku zakupów internetowych mamy na to 14 dni liczonych od dnia otrzymania przesyłki.
W celu dokonania zwrotu w sklepie stacjonarnym musimy udać się do miejsca, w którym nabyliśmy towar wraz z zakupionym artykułem oraz dowodem zakupu. Nasze zgłoszenie zostanie rozpatrzone na miejscu, a środki pieniężne zwrócone zgodnie z wybraną przy zakupie metodą płatności. Więcej na temat zwrotów towaru można znaleźć pod adresem: https://komerso.pl/prawo-konsumenta-do-zwrotu-towaru-zakupionego-p.