Fenomen Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia na wystawie w Karlsruhe
Kultura i sztuka w biznesie

Fenomen Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia na wystawie w Karlsruhe

Od 14 lipca na terenie ZKM Center for Art and Media Karlsruhe przedstawiana jest wystawa Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio. W tym najbardziej innowacyjnym miejscu, jeśli chodzi o sztukę na świecie prezentowane jest wyjątkowe dziedzictwo jakie wypracowało Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, to unikatowe miejsce w skali całego Bloku Wschodniego, gdy chodzi o twórczość elektroniczną. Połączyło ono neoawangardowe eksperymenty ze ścieżkami dźwiękowymi do kina popularnego.

Studio Eksperymentalne Polskiego Radia powołane zostało w 1957 roku na terenie Warszawy i od razu stało się miejscem wyjątkowym we wschodniej Europie. Przez kolejne lata przygotowywało przestrzeń artystyczną w zakresie autonomii i wolności kreatywnej. Obok Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej – Warszawska Jesień była to jedyna instytucja, która pozwalała na tak szeroką wymianę artystyczną i przyjmowała gości z USA, Europy Zachodniej czy Skandynawii.

Fenomen Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia na wystawie w Karlsruhe

Studio miało w swojej dyspozycji najnowocześniejszą technologię i wiedzę doświadczonych inżynierów. Dzięki temu mogło odpowiadać na oczekiwania różnych twórców. Główną domeną działalności była muzyka na taśmę, w Warszawie tworzono ścieżki dźwiękowe dla filmu, radia czy telewizji. To właśnie muzyka ilustracyjna i pionierskie dokonania w ramach sound designu stanowiły najważniejszy cel działalności tego studia. W praktyce to oznaczało, że dźwiękowe eksperymenty, które były tam prowadzone miały istotny wpływ nie tylko na europejską muzykę artystyczną, ale działały na kulturę popularną oraz masową wyobraźnię w całym Bloku Wschodnim.

Studio było przestrzenią, gdzie jednocześnie z kompozytorami pracowali także inżynierowie. Jeśli chodzi o twórców, którzy w tym studiu się pojawiali to oprócz Józefa Patkowskiego, który je założył byli to między innymi Włodzimierz Kotoński, Krzysztof Penderecki, Bogusław Schaeffer, Elżbieta Sikora, Krzysztof Knittel, Arne Nordheim, Kare Kolberg, Hugh Davies, Lejaren Hiller, Roland Kayn i Dubravko Detoni. Osoby, które tam pracowały miały wielkie możliwości artystyczne, które mieli okazję wykorzystywać w trakcie pracy nad swoimi projektami właśnie dzięki temu, że studio gwarantowało najnowocześniejsze osiągnięcia techniczne.

Fenomen Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia na wystawie w Karlsruhe

Rozwój miał w założeniu doprowadzić do pojawienia się instytutu nowych mediów. Członkowie zespołu poświęcali się promocji nowych form muzyki, organizowali wykłady i przygotowywali cykliczne audycje popularyzatorskie, publikowali różne artykuły. Studio było jak twórcze laboratorium dla architektów i artystów sztuk wizualnych oraz działań performance.

Wystawa "Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio" w ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe ma być sposobem na to, by skutecznie podkreślić interdyscyplinarny charakter Studia i prezentować go jako ośrodek zwrócony ku przyszłości eksperymentów audio-wizualnych. Inspirowane przez działania kompozytorów, twórców filmów czy artystów sztuk wizualnych oraz performance. Studio stworzyło zupełnie nowy język, który był otwarty na skuteczne odczytywanie potrzeb i oczekiwań widzów oraz słuchaczy.

Zobacz więcej podobnych postów